Pages

Tasty and Easy

Breads Cakes Chicken Cookies Desserts Drinks Eggs Fish & Seafoods Kuih Meat Muffins Pasta and Noodles Rice Breads Vegetables

Saturday, November 7, 2009

Sotong Goreng Tepung


Assalamualaikum! Semoga berada dalam keadaan sejahtera... tak kira lah di mana anda berada..
Kali nih Mira telah mempergunakan sotong la pulak yer.. hihi..
Sotong Goreng Tepung nih memang la makanan kegemaran Mira.. sedap! hm, lapar sudah... adeh.....
hm, petang nih nak pi HOMEDEC 09 kat PISA la pulak.. hihi.. tak penah pi lagi.. hikhikhik.. tuh yang terlebih excited la pulak..
tapi sebelum tuh, jom la tengok apa dah jadi kat sotong tuh.. jeng..jeng..jeng..

Bahan-bahan:
  • 120 g sotong (dihiris)
  • 2 sudu besar tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung goreng bercili
  • 1/2 sudu kecil baking powder
  • 1 biji telur (sepatutnya guna 1/2 ja sebab sotong ada cinonet jer pun.. heehee)
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk lada
  • minyak


    Cara menyediakan:
    1. Gaulkan sotong dengan garam dan serbuk lada. Ketepikan.
    2. Pukul telur sehingga putih dan kuning telur bercampur, kemudian masukkan sotong tadi. Ketepikan.
    3. Gaulkan tepung gandum, tepung goreng bercili dan baking powder sehingga sebati.
    4. Panaskan minyak. Ambil sotong dan masukkan ke dalam tepung.. dialih-alihkan supaya tepung menyeliputi keseluruhan sotong dan deep fry. Goreng selama 4-5 minit. Jangan terlalu lama, dikhuatiri sotong akan keras dan liat.
    5. Toskan dan sedia dihidang 




    YUMMY!


    No two cooks do things in exactly

    Notes to myself:
    akan mencuba letakkan serbuk cili dan daun kari pulak lepas nih..




    Happy cooking,

    2 comments:

    1. Waa..u good in cook as well XD

      ReplyDelete
    2. hehe.. baru blajar2.. thanks sudi singgah sini..

      ReplyDelete

    Related Posts with Thumbnails